Uiterlijk en identiteit

Coach je klanten in hun proces om uiterlijk en identiteit te verbinden

Uiterlijk en identiteit

de opleiding

Door de opleiding Uiterlijk en Identiteit komt een nieuwe dimensie van imago styling aan het licht. Die speelt in op de maatschappelijke behoefte aan meer bewustzijn op allerlei vlakken. In onze methode staat de persoonlijkheid en het eigen handelen van de klant centraal. Dat is het startpunt van processen die zowel van binnen als van buiten plaatsvinden.

In de eerste decennia van ons vak hebben we adviserend gewerkt. Met een kleur- of stijladvies leert de klant op een nieuwe manier naar haar uiterlijk kijken, maar in hoeverre wordt dit vanuit het innerlijk gedragen en is de verandering duurzaam? Door eerst een antwoord te vinden op de vraag wie ben ik? kunnen we de klant helpen haar eigen schoonheid, eigenheid en persoonlijke stijl te herkennen en uitdragen. Daarbij wordt duidelijk dat de ontwikkeling van de eigen stijl en persoonlijke groei hand in hand gaan.

Dat is ook meteen de kern van de opleiding Uiterlijk en Identiteit: we beginnen bij de persoonlijkheid. We laten de adviserende rol los en daarmee het keurslijf van het uiterlijk, om eerst te kunnen bepalen wat goed, echt, authentiek voelt. We werken van binnen naar buiten en andersom. Met name waar belemmerende overtuigingen een blokkade vormen om de uiterlijke schoonheid te kunnen zien en uitdragen. Kortom, deze opleiding zet de klant centraal in al haar facetten. Daarmee is deze methode een antwoord op veel meer dan een leuke garderobe. Innerlijke ontwikkeling en onvervulde verlangens krijgen een kans.

Het vak van Imagostylist vraagt een andere manier van kijken en werken:

  • Niet langer adviserend, maar begeleidend, coachend. De klant gaat zelf onderzoekend aan het werk.
  • De klant gaat de eigen stijl verkennen, herkennen en uitdragen.
  • De klant gaat beseffen, dat onzekerheid over het uiterlijk vaak van binnen begint, daar moet dus ook een begin gemaakt worden met de oplossing.
  • Duurzame veranderingen en persoonlijke groei vragen tijd. Je aanbod verandert van losse adviezen naar langere trajecten, waarbij je voor langere tijd met de klant mee mag lopen.
  • Het gereedschap blijft kleding en de oefeningen zijn kleding gerelateerd. Dat maakt de werkvormen speels, luchtig en creatief en tegelijkertijd is er alle ruimte voor diepgang.
  • De werkvormen en theorie zijn gebaseerd op onze jarenlange werkervaring en (waar mogelijk evidence based) positieve psychologie.

Deze opleiding is voor jou als:

  1. Je de rol van het uiterlijk als expressiemiddel en non-verbaal communicatiemiddel wil leren begrijpen.
  2. Je het verschil wil laten zien tussen ‘er op je mooist uitzien’ naar ‘ontspannen jezelf zijn’.
  3. Je een nieuwe groep klanten wilt aanspreken, voor wie het uiterlijk een uitdaging is, waar hardnekkige patronen aan ten grondslag kunnen liggen.
  4. Je klant over langere tijd wil coachen, omdat patronen tijd nodig hebben om te veranderen.

Wat gaan we doen?
In deze opleiding leer je de wisselwerking tussen uiterlijk, kleding, identiteit, persoonlijke ontwikkeling en expressie begrijpen. Je leert de klant om anders naar zichzelf te kijken en de kledingkast als effectief creatief gereedschap in te zetten. Je geeft de klant de eigen regie door inzichten en bewustwording.

  1. Een nieuwe werkwijze biedt nieuwe mogelijkheden
    Steeds meer zien we dat cursisten hun nieuw opgedane kennis koppelen aan vakgebieden die raakvlakken hebben met ons vak (coaches, psychologen, (zang)pedagogen, kappers, eigenaren van kledingwinkels, loopbaancoaches etc.). Daarnaast spreken wij met deze verdieping een nieuwe laag klanten aan. Het innerlijk kan uit balans zijn door onvrede over het uiterlijk. Een eigen stijl ontwikkelen gaat altijd hand in hand met wie iemand van binnen is, maar daar zit meteen het dilemma. Er is daardoor een toenemende noodzaak aan begeleiding over een langere periode. Het kost tijd om te herkennen hoe je uiterlijk invloed uitoefent op wie je bent en hoe je functioneert. En andersom misschien nog wel meer.
  2. Concreet
    Door middel van een scala aan oefeningen, gesprekstraining, beeldmateriaal en onderlinge gesprekken gaan we intensief aan de slag. Je doorloopt zelf het hele proces, waardoor jij het traject van je klant beter kunt inrichten. We hebben het daarbij niet alleen over de inhoud en werkvormen die je kunt toepassen, maar ook over de opbouw van trajecten en de PR om potentiële nieuwe klanten de meerwaarde en effecten van deze nieuwe dienstverlening te laten zien.
  3. Wat vraagt deze training van jou
    Naast de motivatie om je doelgroep op deze manier te willen verbreden en vergroten, moet je bereid zijn om tijd te steken in onderzoek en oefening. Het huiswerk ligt in het verlengde van je huidige werk. De benodigde tijd is afhankelijk van hoe je zelf werkt. De lessen zijn eens per maand, over een periode van een half jaar. In die tijd doorloop je met 5 proefpersonen een traject.

Waarom:
Het doel van ons vak is altijd geweest de klant te laten stralen, echter steeds meer raken we ervan doordrongen dat ons werk meer dan alleen het uiterlijk beslaat. Blokkades zitten vaak in de weg van de wens om persoonlijke kledingkeuzes te maken. Daarnaast is persoonlijke ontwikkeling steeds vaker een uitgangspunt voor een traject, evenals andere onderliggende behoeften. Niet iedereen weet die vertaalslag te maken. Daarmee wordt het gesprek en het traject met je klanten belangrijk en anders. Het vraagt om technieken waarbij je je klant niet slechts adviseert, maar waarbij je handvatten biedt om zelfvertrouwen op te bouwen in een aantrekkelijke ontdekkingstocht naar zichzelf, met als geweldige bonus een innerlijk besef van de eigen kledingstijl. Dat is waarmee we in deze opleiding aan de slag gaan.

Ervaring met klant:

Wat doe jij als twee zussen je benaderen met de vraag of je hun moeder kunt helpen zichzelf weer terug te vinden? Vera werd een klant van mij, alweer een paar jaar geleden: ‘Ik ben mezelf al een tijdje helemaal kwijt en ik voel dat het roer om moet, maar ik weet niet hoe. Ik voel daarbij een grote onvrede over mijn uiterlijk. Ik draag steeds hetzelfde en alles wat ik ooit leuk vond staan spreekt me totaal niet meer aan. Ik ga wel winkelen, maar ik loop winkels in en uit zonder door iets aangesproken te worden.’

Het traject dat ik met Vera doorliep duurde 5 maanden. Ze genoot van de nieuwe inzichten, het anders in de spiegel kijken naar zichzelf en de oefeningen die ze zelfstandig thuis kon uitvoeren.

In haar eigen tempo kon ze zo de verschillende aspecten integreren waar de verandering moest plaats vinden, haar innerlijk, haar uiterlijk en zeker ook haar manier van doen. Na verloop van tijd had ze de slag te pakken.

identiteit-trainin
RSO opleiding Stijl

Uiterlijk en Identiteit

Info

Anneke is docent Kleur bij RSO en schreef het boek: ‘Mooi is de kracht van je eigen stijl’. Haar werkwijze kenmerkt zich door de focus op uiterlijk, kleding en identiteit, zodat de klant zichzelf gaat waarderen en er zelfvertrouwen ontstaat.

Dorine is mode-ontwerper, image consultant en life coach. Zij combineert ACT coaching  met kleur en kleding om zo de identiteit en eigenheid van haar klanten naar buiten te brengen.

Deze twee docenten zijn niet alleen heel creatief en veelzijdig, maar zijn ook ervaren docenten op het gebied van textiel, kleding en/of imago.

Bij de training ontvang je een uitgebreide reader en een werkboek met oefeningen die je in je praktijk kunt gebruiken. Door alle oefeningen eerst zelf te doorlopen, kun je straks extra waarde bieden aan je klant.

27-2-2023
20-3-2023
24-4-2023
22-5-2023
26-6-2023

 € 1.950,00

Deze opleiding is inclusief koffie, thee en lunch, reader en materialen. De tijden zijn van 10.00 tot 16.00 uur. 

Meer informatie of aanmelden? Stuur ons een bericht.

Schuiven naar boven
Right Menu Icon